בניית אסטרטגיה שיווקית

הצלחתו של עסק, תלויה בגורמים רבים. אחד מהדומיננטיים שבהם, הוא היכולת ליצור את הביקוש הנכון למוצר או לשירותים שהעסק מייצר. לעיתים נדירות, הביקוש נוצר מעצמו, כתוצאה מצורך מיידי בקרב קהל הלקוחות. אם נתבונן מספר שנים לאחור, דוגמא לכך היא ביקוש לרכישת אפוד זוהר לרכב כתוצאה מרגולציה המחייבת החזקת אפוד בכל מכונית. לעיתים נדירות עוד יותר, העסק שלך יהיה שם לבדו, ללא מתחרים, עם כוח מיקוח גבוה מול הלקוחות.
אסטרגיה שיווקית

לכוון רחוק – בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק שלך

אולם חלומות לחוד ומציאות לחוד. רוב הזמן, עליך לדאוג כי קהל הלקוחות שלך יכיר ויתעניין במוצרים או בשירותים אותם אתה מוכר. במרוץ מתמיד מול מציאות עסקית דינמית, מול לקוחות עם צרכים משתנים ומול מתחרים, זו אינה דרישה פשוטה כלל וכלל.

שיווק, הינה הפעולה הנדרשת כדי לייצור ביקוש למוצרים או לשירותים אותם אנו מציעים.

אסטרטגיה שיווקית, הנה התוכנית היישומית שלך לבניית שיווק נכון – לטווח הארוך והקצר. רוב העסקים נדרשים לקיים תוכנית שיווקית ברת קיימא בשביל לשמור על הכנסות גבוהות. אם תשקיע בפיתוח ועיצוב המוצר, אולם תזניח את השיווק – ייתכן ויהיה לך מוצר נהדר, אבל אף אחד לא ישמע עליו.  (ובבקשה לא לבלבל בין שיווק למכירות. למרות שלעיתים הם חופפים זה לזה, בדרך כלל משלימים זה את זה…)

כחלק מארגז כלי הייעוץ שלנו, אלדר יועצים מעניקה ייעוץ שיווקי מלא לעסקים קטנים ובינוניים, במהלכו אנו בונים אסטרטגיה שיווקית המסתמכת על ניתוח מצב העסק שלך, ותומכת ביעדים העסקיים אותם אתה שואף להגשים.

במאמר זה אני מבקש לסקור במבט-על את התהליך ולעבור על הנקודות העיקריות אותן צריך לקחת בחשבון בדרך לבניית אסטרטגיה שיווקית ברת קיימא.

 

מתחילים מהבסיס – מה אתה בעצם מציע ללקוחות שלך?

בניית אסטרטגיה שיווקית הנה חלק מייעוץ מקיף הבוחן את כלל הפעילות העסקית (השוק, הלקוחות, מערך התפעול, היסטוריית ההוצאות וההכנסות של העסק, תזרים המזומנים, מדיניות ניהולית ועוד). כאשר אנו מגיעים לשיווק, אנו רוצים לשאול בתור התחלה כמה שאלות בסיסיות וגם אם התשובות לשאלות אלו הנן לכאורה מובנות מאליהן, ייתכן ותופתע לגלות כי התשובות תהיינה שונות ממה שחשבת. המציאות העסקית הדינמית בה רוב העסקים פועלים, יוצרת שינויים רבים ביחסי הגומלין שבין המוצר או השירות שלך לקהל היעד אליו אתה מכוון.

כאשר ניגש לנתח את סטטוס העסק שלך מבחינה שיווקית, בין עשרות השאלות עליהן נרצה לענות יהיו תמיד  השאלות הבאות:

  • מהו המוצר שאותו אתה מוכר?
  • מהו השוק בו אתה פועל?
  • מי הם הלקוחות?
  • מה תדמית המוצר שאתה מוכר?
  • האם יש למוצר שלך מיתוג המבדל אותו מהמתחרים שלך?
  • מהו החיבור בין המוצר או השירות שלך לקהל? היכן הוא קורה?
  • מי הם המתחרים?

אנו נבקש לבדוק, מה השתנה מאז הפעם האחרונה שבחנת את הנקודות הללו. האם קמו מתחרים חדשים? האם נקבעו רגולציות חדשות, האם נוצרו משתנים חדשים המשפיעים על הביקוש? כל אלו ועוד, ייתנו לנו תמונה מלאה ככל הניתן על מיקום המוצר או השירות אותם אתה מציע בשוק בו אתה פועל.

 

הכר את קהל היעד

לאחר שנבין מה אתה מציע ללקוחות שלך, נעבור לנתח ולהבין מי הם הלקוחות אותם אתה מחפש.

ישנן מספר נקודות עקרוניות אותן אנו רוצים להבהיר, בטרם נעבור לפרקטיקה השיווקית עצמה, ביניהן:

  • הפרופיל האישי ו/או העסקי של הלקוחות הפוטנציאלים (תלוי גם בשאלה האם אתה משווק לפרטים B2C, או לעסקים B2B).
  • יכולת כלכלית
  • הרגלי צריכה
  • הרגלי חשיפה למידע

את הנקודות הללו נבחן, כמובן, בהקשר של השוק בו אתה פועל ושל המוצר אותו אתה מציע.

לאחר שנבין יחדיו מי הם הלקוחות שלך, נעבור לתחילת תכנון האסטרטגיה השיווקית עצמה.

 

האינטראקציה בין הקהל למותג – בניית המסר השיווקי

קהל היעד שלך מחפש מענה לצורך קיים. השאיפה שלך, היא לתת את המענה הזה. עליך לשכנע את הלקוחות הפוטנציאלים שלך שהמוצר שלך הוא הבחירה הנכונה עבורם. לצורך כך נתכנן את המסר השיווקי אותו נעביר. נבין האם יש צורך לפלח את הלקוחות הפוטנציאלים שלך ולבנות מסרים שיווקיים שונים לכל פלח. נבחן את המסר ואת הדרך בה הוא מבטיח עליונות של המוצר, או השירות אותו אתה מציע, על פני המתחרים.

בבניית המסר השיווקי המרכזי שלך, ייתכן וגם נגדיר מחדש את מיתוג העסק שלך, במידה ויהיה צורך בכך. מיתוג חדש יכול להעניק לך בולטות על פני המתחרים, להתאים את העסק שלך למציאות עסקית שהשתנתה או ליצור תחושה של צמיחה והתחדשות, אשר משדרות חוזק וחוסן עסקי.

 

הבנת ערוצי השיווק ותכנון התקציב

שיווק העסק שלך יכול להתרחש במספר רב של ערוצים. בעשור וחצי האחרונים, האינטרנט וערוצי השיווק הדיגיטליים למיניהם טרפו את הקלפים ויצרו אפשרויות שיווק חדשות. מול הדיגיטל, קיימים ערוצי השיווק המסורתיים כגון עיתונות, תקשורת המונים משודרת (רדיו / טלוויזיה), כנסים, חלוקת פליירים ועוד.

ההחלטה באילו ערוצי שיווק לבחור תלויה במידה רבה במשתנים אותם ניתחנו קודם לכן – למשל, הרגלי קהל היעד שלך, אופי המסר השיווקי, שינוי עונתי בביקוש המוצרים או השירותים אותם אתה מציע וכמובן בסוג העסק והעדפות בעליו…

משתנה נוסף ומשמעותי המשפיע על בחירת ערוצי השיווק הנכונים, הנו התקציב העומד לרשותך. בתהליך אותו נעבור יחד, נבין מהו תקציב השיווק הריאלי העומד לרשותך, האם וכמה ניתן למתוח אותו ומהו יחס ההמרה אותו אנו מצפים לקבל מכל שקל שיושקע בתהליך.

בחירת ערוצי השיווק ותכנון התקציב השיווקי שלך הינם חלק מתוכנית עסקית אותה נבנה יחד, המציבה יעדים עסקיים ברורים לתקופה הקרובה ולטווח הארוך. במסגרת תוכנית זו, תדרש לדעת כיצד לעקוב אחר אפקטיביות ערוצי השיווק שנבחר ולקבוע האם כל ערוץ מחזיר את ההשקעה בו ומניב את התשואה המצופה ממנו.  בהתאם לנתונים הללו, תקבל את הכלים להבין כיצד לנהל את התמהיל השיווקי שבנינו וכיצד לנווט את ההשקעה בכל ערוץ.

 

השפעה מהותית מתחילה בצעד קטן – קבלת החלטה

לשיווק השפעה מהותית על תוצאות עסקיות, לטווח הארוך והקצר. בניית אסטרטגיה שיווקית ברת קיימה הנה משימה מורכבת, הדורשת ניתוח נתונים זהיר, בחינת התמונה המלאה על כל חלקיה והבנה לאן אנו רוצים שהעסק שלנו יגיע בשנים הקרובות. באלדר יועצים, עברנו את הדרך הזו עם חברות, עמותות ועסקים רבים בתהליכי ייעוץ וליווי ניהולי ושיווקי. נשמח לשמוע ממך על העסק שלך – ולהתחיל, גם איתך, תהליך משותף של צמיחה והצלחה.

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן