ניהול עסק משפחתי

האם ניתן לשלב ניהול עסק משפחתי עם קריירה אישית ומקצועית?

ניהול עסק משפחתי הוא סיפור בפני עצמו. הרי כולנו יודעים שמשפחה לא בוחרים. לגבי קריירה – תלוי את מי שואלים. לעיתים, קורה שהקריירה והמשפחה משתלבות יחד למסלול אחד. זהו בדיוק המקרה כאשר אנו לוקחים חלק בעסק משפחתי.

בניגוד להתנהלות במסגרת עסקים קטנים ובינוניים, עסק משפחתי מביא איתו דינמיקה מורכבת אשר עלולה לבטא מטענים כאלו ואחרים בין  בני המשפחה. תהליכים עסקיים מקבלים פן נוסף, אמוציונלי, אשר עלול להאפיל על שיקולים עסקיים "טהורים" ולהקשות על הצלחת העסק. 

האתגר של ניהול עסק משפחתי והקושי להפריד בין הדינמיקה העסקית לזו המשפחתית, עומד בליבו של תהליך הייעוץ לעסקים משפחתיים.

ניהול עסק משפחתי, צוות מסתכל על מחשב

ניהול עסק משפחתי או קריירה אישית ומקצועית

רובנו שואפים להתקדם במישור התעסוקתי ולטפח את הקריירה. אנו מעוניינים להרגיש סיפוק ובסופה של תקופה  – גם להרוויח יותר.  התפתחות מקצועית ואישית, הינה הבסיס של תהליך ניהול קריירה יציב ונכון. בעסקים משפחתיים, ניהול הקריירה שונה מזה המתרחש בעסקים "רגילים". מתחים בין בני משפחה עלולים לחבל או לעכב את השאיפה של אחד מהם להתקדם לעמדות ניהול או לקבל סמכויות רחבות יותר.

לדוגמא:

01

אב המשפחה, מייסד העסק, עלול להעדיף את אחד הבנים או הבנות על האחר מתוך שיקולים אמוציונליים ומתוך הסתמכות על היסטוריית היחסים שהייתה בין הילדים לאב לפני שנים, בשנות ילדותם.

02

אחד הילדים עלול להיות מאויים על ידי אחיו או אחותו אשר תמיד נחשבו ל"מוכשרים" יותר.

03

בעלה של אחת הבנות, אשר נקלט בעסק, מנסה לפלס את דרכו לדרגה בעלת השפעה ונתקל בעוינות ובחשדנות כמי שאינו חלק אינטגרלי מהמשפחה הגרעינית.

במקרים כאלו, התסכול של בן המשפחה השואף להתקדם עלול לגדול ככל שהוא ירגיש כי הוא נתקל בחומה בצורה המונעת ממנו לצמוח בעסק. בנקודות כאלו, מנטור עסקי המעניק שירותי ייעוץ ניהולי, יכול לעזור לבני המשפחה לגשר על האמוציות השליליות, לנטרל משקעים מהעבר ולהתבונן בנושא בצורה שקולה. החוכמה במקרים כאלו, היא לגרום לכל בני המשפחה להבין ולכבד זה את צרכיו של זה. עליהם לדעת למדוד ולהעריך תוצאות עסקיות אמיתיות של כל אחד מהם ולתת את המרחב אחד לשני להתפתח, מבלי לדרוך זה על אצבעותיו של זה.

graphicCreated with Sketch.

רוצים לקבל עוד פרטים על ניהול עסק משפחתי?
מעוניינים לנהל את העסק באופן מקצועי ולצמצם את המתחים ופערי הגישה בין הדורות?

לחצו כאן ליצירת קשר

פערי דורות בהקשר ניהול עסק משפחתי

אחד הנושאים העומדים במרכז תהליך ייעוץ לעסקים משפחתיים, הנו פערי הדורות בין הדור המייסד לדור ההמשך של העסק. פערים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי בהיבטים רבים, בינהם:

  • העברה בין דורית של ניהול העסק ככורח המציאות (לדוגמא, מאילוצי גיל מתקדם או שיקולים בריאותיים) אשר נתקלת בהתנגדות מצדו של ההורה המייסד.
  • חילוקי דעות על אסטרטגיית הניהול העתידית של העסק.
  • רצון של דור ההמשך לקחת את המושכות לידיו מול הקושי של המייסד לשחרר את השליטה ואת זכות "המילה האחרונה" בקבלת החלטות.
  • מתחים בין מספר ילדים בהיקף ההשפעה שלהם בעסק והאשמת ההורה המייסד בהעדפת אחד מהם.
  • פערים בין ידע ויכולות של הדור המייסד (ניסיונם העשיר והצלחתם בהקמת העסק וביסוסו) למול הידע והיכולות של דור ההמשך. (בקיאותם בשינויים טכנולוגיים והיותם מעודכנים במגמות ניהוליות ועסקיות עכשוויות).

במידה ונוצר מתח גדול מדי בין ההורה המייסד לילדיו הממשיכים, ניהול העסק עלול להגיע למשבר אשר יפריע להתנהלותו התקינה. לעיתים, ישנו פער בין הדור המייסד לדור ההמשך עליו צריך לגשר. במקרים כאלו,  בתהליך ייעוץ עסקי אנו בונים תוכנית משותפת אשר נותנת מקום לביטוי של כל אחד מהצדדים וכל אחת מזויות המבט. אנו מביאים את הצדדים להכרה כי בניהול העסק, יש לראות את טובת הפיתוח העסקי לצד טובתו האישית של כל אחד מהצדדים. בדרך הזו, מגיעים להסכמות סביב הדרך הנכונה לניהול אשר תביא הן לצמיחה עסקית והן לכבוד הדדי זה לצרכיו של זה.

גיבוש אמנה משפחתית

אמנה משפחתית הנה מסמך מחייב, הקובע את הגבולות ואת תוואי הפעולה של המשפחה במסגרת העסק

האמנה הנה מסמך חשוב מאוד ובכתיבתה וגיבושה, מושגות מספר מטרות.

ראשית, כתיבת האמנה נעשית בתהליך עומק המתקיים מול כל בני המשפחה המעורבים בעסק. בהזדמנות זו, כל אחד מבני המשפחה מקבל את המקום להשמיע את קולו. בתהליך כזה, המון "רפש" עלול לצוף למעלה. אולם, זו ההזדמנות להתמודד באופן בוגר ולנקות ככל הניתן משקעים אלו.

גיבוש עקרונות האמנה יוצר "מסגרת על" לפעילות העסקית ובכך למעשה מאפשר יצירת חזון עסקי ומשפחתי לעתיד לבוא. החזון, מבטא בתוכו את ה "DNA" הייחודי למשפחה ולעסק. בכך, החזון מאגד סביבו את בני המשפחה ויוצר הזדמנות לגבש הסכמות והבנות בניהם.

האמנה המשפחתית, מאפשרת גם להגדיר גבולות למינויים ניהוליים חיצוניים למשפחה. למשל, מינוי מנכ"ל שאינו בן משפחה, מכירת מניות החברה לגורמים חיצוניים ועוד. הגעה להסכמות על נושאים אלו בצורה מתועדת ומחייבת, מונעת חיכוכים וריבים עתידיים.

מכיוון שכל משפחה היא ייחודית ומיוחדת, כך גם כל אמנה משפחתית תהיה שונה במהותה מאלו שנכתבו עבור משפחות אחרות. בתהליך הכתיבה, הדיונים והפשרות הכרוכים ביצירת מסמך זה, עדיף שייקח חלק בעל מקצוע עם ניסיון עשיר בתחום אשר מביא איתו את הכלים הנכונים להצלחת התהליך.

לסיכום

ניהול קריירה הוא תהליך מורכב, מאתגר ומלא הפתעות. ניהול קריירה בעסק משפחתי הוא תהליך קשה לאין שיעור ולעיתים מתסכל. ניהול עסק משפחתי יכול להביא איתו אחדות, שגשוג והרמוניה בין בני המשפחה. באותה המידה, הוא עלול להביא למריבות, פרידות ו"מלחמות עולם" בין אחים, בנים ואבות. על מנת שהעסק והמשפחה ימשיכו לתפקד יחדיו, לשגשג ולהצליח, אני ממליץ לכם להעזר בשרותיי ליווי עסקים משפחתיים.

כיועץ, בעל עבר עשיר בתפקידי ניהול ומנטור עסקי המתמחה בביסוס עסקים משפחתיים, אוכל להתוות יחד אתכם את עתידו של העסק לעבר הצלחה ושגשוג. עם שמירה על כבודו, צרכיו ומקומו של כל אחד מבני המשפחה, נמצא את הדרך להצלחה עסקית אשר תזוהה עם שם משפחתכם, בדיוק כפי שראיתם לנגד עינכם כאשר דמיינתם את הצלחתו של העסק שלכם בעתיד.

פנו אלי עוד היום לקביעת פגישה לא מחייבת להיכרות ראשונית ובירור הצרכים לתהליך המשותף שלנו להצלחה.

יצירת קשר מהירה

לקבלת עצה או יצירת קשר השאירו פרטים

פגישת היכרות

לקביעת פגישת היכרות לחצו כאן

דילוג לתוכן