תיאום מס לשכירים, או, איך להרוויח יותר (כסף) ולשלם פחות (מס) – המדריך המלא

כל שכיר שעובד במספר מקומות עבודה במקביל, נדרש ע"י מעבידיו לבצע תיאום מס. החברים באתר "הרובין הוד" / Feex ביקשו שאכתוב משהו קריא וברור על תיאום מס לשכירים, מהו, איך עושים אותו ולמה צריך ...אז את כל מה שצריך לדעת על תיאום מס לשכירים תמצאו במאמר הבא:
תיאום מס
המדריך לתיאום מס לשכירים, או, איך להרוויח יותר (כסף) ולשלם פחות (מס) …

 

כמעט כל אחד מאתנו שואף להרוויח יותר כסף ולשלם פחות מס.

חלקנו גם מקבלים הכנסות חודשיות מכמה מקורות – מספר מעבידים, פנסיה (בעת פרישה מוקדמת או בגיל הפנסיה) ותלוש שכר או אולי הכנסות חד פעמיות שונות ועוד.

בדקות הקרובות, אנסה דרך המאמר הקצר (?) הזה, להסביר בצורה בהירה מה לעשות בכדי ליצור תיאום מס (מה זה בכלל ?) במטרה לשלם את מס האמת (ורק אותו) ולא יותר.

נתחיל ?

 

קודם כל – כמה הגדרות:

מקור הכנסה – משכורת, פנסיה, הכנסה חד פעמית (שכר סופרים / מרצים / אומנים / בוחנים / שירותי משרד), ריבית וכו'.

תיאום מס – זהו הליך בו פונה אזרח שמקבל הכנסה מכמה מקורות, אל רשויות המס, ומבקש כי יגדירו לו עבור כל אחד ממקורות ההכנסה שהוא מקבל, כמה מס יש לנכות לו (לנכות = לקזז, להוריד. לא לנקות…)

 

איך מחושב המס ?

כל אדם שיש לו הכנסה שחייבת במס (יש גם הכנסות מסוימות שאינן חייבות במס – אבל נדבר אליהן במאמר אחר), חייב בתשלום מס. סכום המס אותו עליו לשלם נקבע באופן מדורג, לפי גובה ההכנסה כך שככל שההכנסה עולה, שיעור המס על "המדרגה" הבאה עולה ואיתו גם סך המס הכולל המשולם.

לדוגמה – בשנת 2014, הכנסה שנתית ממשכורת של עד כ –  63 אלפי ₪, תחויב במס הכנסה בשיעור של 10%, דהיינו 6,300 ₪ לערך; ואילו הכנסה שנתית ממשכורת של כ 108 אלפי ₪ תחויב במס הכנסה של כ 12 אלף ₪.

איך מבוצע החישוב של אותם 12 אלף ₪ ? בדיוק לנושא זה הכנתי לכם טבלה קטנה:

מדרגות ההכנסה ההכנסה

השנתית

מדרגת מס 10% מדרגת מס 14% סה"כ מס

לכל מדרגה

1 63,360 ₪ 6,336 ₪ 6,336 ₪
2 44,760 ₪ 6,266 ₪ 6,266 ₪
 
  סה"כ הכנסה 108,120 ₪     סה"כ מס 12,602 ₪

 

לטבלת מדרגות המס המלאה לשנת 2014, לחצו על הלינק הזה ודפדפו לעמוד 3.

זה המקום לציין שמסך המס אותו אנו נדרשים לשלם, יש לקזז נקודות זיכוי, ניכויים וזיכויים (וגם עליהם נרחיב בעתיד במאמר אחר).

 

ועכשיו, סוף סוף נגיע לעיקרו של הרעיון בתיאום המס:

כאשר אנו מקבלים הכנסות מכמה מקומות עבודה, אם כל אחד ממקומות העבודה היה מחשב את המס אותו אנו נדרשים לשלם לפי טבלאות המס ובלי קשר למקומות העבודה האחרים, התוצאה הייתה שמס הכנסה "מפסיד". למה ?

נחזור לטבלה הקודמת ונניח שאני מרוויח השנה את אותם 108 אלף ₪ אך הם מתקבלים משני מקומות עבודה שונים: באחד אני מקבל 60 אלף ₪ לשנה ובשני אני מקבל  48.12 אלף ₪ לשנה (סה"כ הכנסה 108,120 ₪ – בדיוק כמו בטבלה הקודמת).

אבל, וזה אבל גדול, בואו נראה איך מחושבים המיסים ע"י המעסיקים:

 

מעסיק

סכום ההכנסה

השנתית

מדרגת מס 10% מדרגת מס 14% סה"כ מס

לכל מעסיק

1 60,000 ₪ 6,000 ₪ 0 ₪ 6,000 ₪
2 48,120 ₪ 4,812 ₪ 0 ₪ 4,812 ₪
 
סה"כ הכנסה 108,120 ₪     סה"כ מס 10,812 ₪

 

בגלל שבשני מקומות העבודה אני לא עובר את סף המדרגה הראשונה, בשני המקומות מחשבים לי מס לפי 10% בלבד, כך שלמס הכנסה מגיע רק 10,812 ₪ ולא  12,602 ₪ (הפרש של 1,790 ₪) וכל זה עוד לפני שנותנים לי נקודות זיכוי ומקטינים את המס בזיכויים ובניכויים שמגיעים לי…

ולכן, מס הכנסה דורש (באמצעות חוק ותקנות) מכל מי שיש לו הכנסה מיותר ממקום עבודה אחד (ולהזכירכם – פנסיה זאת גם כן הכנסה) לבצע תיאום מס, שמשמעותו  – ריכוז כלל ההכנסות הצפויות של אותו אדם ובהתאם לתוצאת הסיכום של כלל ההכנסות הנ"ל, מחשב פקיד השומה את המס הנדרש ומודיע לכל אחד מהמעסיקים כמה מס עליו לנכות ואילו נקודות זיכוי, ניכויים וזיכויים הוא יכול לתת.

 

תם מה הוא אומר ?

מיד יקפוץ מישהו ויגיד – "תיאום מס הוא רעיון רע. אם אצהיר על 2 מקומות עבודה אדרש לעשות תיאום מס – ואז אשלם יותר מס. עדיף לא להצהיר !"

כמו שאמרנו – הוא תם.

כל עובד שכיר נדרש למלא בתחילת שנה טופס 101 שבו הוא מצהיר האם זאת הכנסתו היחידה או שמא יש לו הכנסה נוספת. ובמידה ויציין כי יש לו הכנסות נוספות, ידרוש ממנו המעביד לגשת לפקיד השומה ולהביא תיאום מס, אחרת – ינכה לו המעביד מס כאילו הוא נמצא במדרגת המס הגבוהה ביותר (בשנת 2014 – 48%) !

אי הצהרה או הצהרה שאיננה אמת מהווה עבירה. ולכן חובה על כל אחד להצהיר אמת בעת מילוי טופס 101. לא זאת בלבד, אלא שמידי שנה נדרש כל מעביד לדווח לשלטונות המס על העובדים שהיו מועסקים אצלו במהלך השנה ומחשבי שלטונות המס יודעים לעשות הצלבות "ולדוג" את אלו "שטעו" בהצהרותיהם …

 

טיפש מה הוא אומר ?

הטיפש יגיד "עזוב אותי באימא שלך. אני לא הולך למס הכנסה". זה נחמד ויצירתי – אבל המעביד חייב לנכות את שיעור המס המקסימלי במידה והעובד לא מביא אישור ולכן יש לעובד אינטרס מובהק לבצע תיאום מס ולא לשלם מס עודף…

 

טוב. הבנו. איך מבצעים את התיאום בפועל ?

את התיאום ניתן לבצע בכמה אפשרויות:

  1. באמצעות מייצג (רואה חשבון או יועץ מס). שיטה זו מתאימה לאותם אלו שנעזרים באופן שוטף במייצגים.
  2. באמצעות המעביד. מס הכנסה העניק למעבידים אפשרות לבצע את תיאום המס עבור העובד תחת מספר סייגים. במידה והמעביד מוכן לבצע עבורך את תיאום המס – נהדר. במידה ולא – יש עוד כמה אפשרויות…
  3. בפנייה פיזית למשרדי מס הכנסה. השיוך למשרדים תלוי בכתובת המגורים של האזרח הפונה (או במיקום תיק המס – לעצמאים) וניתן לאתר את המשרד הרלוונטי בלינק זה.
  4. שליחת המסמכים הנדרשים בדואר או בפקס למשרדי מס הכנסה.
  5. דרך רשת האינטרנט באמצעות המערכת המקוונת לתיאום מס ברשות המיסים.

 

מהם המסמכים והנתונים הנדרשים לצורך ביצוע תיאום המס ?

  • טופס 116 שהוא טופס תיאום המס

(לינק לטופס למילוי ידני / לינק לטופס למילוי באמצעות תוכנת שירות הטפסים הלאומי)

  • תלושי שכר מכל המעסיקים
  • תלושי קצבה מכל משלמי הקצבה
  • מספרי תיק הניכויים של כל המשלמים
  • אישורים על הכנסות אחרות (אם יש)

 

  1. אם בחרתם בדרך שאיננה מקוונת, יש למלא את טופס 116, לצרף אליו את כל המסמכים המוזכרים מעלה ולפנות לפקיד השומה.

שימו לב בבקשה כי טופס זה משמש גם לבקשות הקלה במס ( תושב חוזר, חייל משוחרר, עולה חדש, מי שלא הייתה הכנסה בחלק משנת המס ועוד…). במידה ומילאתם את הטופס לצורך הקלה במס – יש לצרף גם את המסמכים הרלוונטיים לנושא ההקלה.

חשוב להקפיד למלא את השדות כנדרש (שימו לב לדברי ההסבר בגוף הטופס), לדרג את המעבידים (המעביד העיקרי, זה שמשלם את המשכורת העיקרית, ירשם ראשון ), לחתום ולהעביר למשרדי מס הכנסה את הטופס החתום עם כל המסמכים הנלווים. פקיד השומה ישלח אליכם בחזרה את האישורים הנדרשים.

 

  1. במידה ובחרתם בדרך המקוונת (אופציה 5), עליכם להיכנס אל המערכת, להזין את הפרטים הנדרשים, המערכת תחשב את המס שעליכם לשלם מסך כל הכנסותיכם מהמשלמים השונים, ותקבע כמה מס חייב לנכות במקור כל משלם.

בהתאם לקביעה בדבר גובה המס שיש לנכות מכם, יישלח לכתובתכם לאחר מכן, אישור על ניכוי מס במקור לכל אחד מהמשלמים.

המערכת המקוונת מיועדת בעיקר למי שמשתכר בשנת 2014 ממשכורת / שכר עבודה סכום שאינו עולה על 436,272 ₪ (מכל המשלמים יחד), או מקבל קצבת פרישה (תחת מגבלות מסוימות) וכן לאותם אלו שמקבלים הכנסות חד פעמיות כגון שכר אומנים / מרצים וכו'.

בכל מקרה אחר, במידה ואתם מבקשים חלק מההקלות במס, במידה ואתם רוצים לנצל את מלוא ההפרשה לקרן השתלמות מכמה מעבידים, או במידה וכבר ביצעתם תיאום מס בשנת המס, לא ניתן לבצע תיאום מקוון ויש לפנות למשרדי מס הכנסה.

זה המקום גם לציין כי המערכת המקוונת כוללת בתוכה מחשבון סימולציה לתיאום המס וכל זמן שלא לחצתם על כפתור "עדכון", לא ישלחו נתונים מזהים לשלטונות המס. סימולציה זו מאפשרת לכם להעריך מראש מה יהיו תוצאות תיאום המס. דוגמה לסימולציה באמצעות המערכת:

סימולטורים נוספים תוכלו למצוא באתר מס הכנסה.

 

קיבלנו את האישורים ממס הכנסה. ומה עכשיו ?

את האישורים יש למסור למעבידים / למשלמים השונים.

כדאי לשים לב כי תיאום המס הינו שנתי ולכן בעקבותיו, יתכן שהמעביד יבצע חישוב הפרשים בחודש בו התקבל האישור (הפרשים לחיוב או לזכות). כדאי גם לעקוב ולראות שהמס שנוכה בתשלומים החודשיים לאחר מסירת האישור, נוכה בהתאם לאישור.

אם חל שינוי, נוספו מקורות הכנסה או נגדעו, יש לפנות ולבצע תיאום מס חדש.

 

האם כדאי להגיש דוח למס הכנסה בסוף השנה ?

בגין השנה בה ביצעתם תיאום מס, כדאי לשקול להגיש דוח שנתי למס הכנסה, גם אם אינכם חייבים בהגשת דוח. הסיבה היא שלעיתים עומדת לזכותכם יתרת מס ששולם ביתר בגלל דרך החישוב שמבצע פקיד השומה. יתרה זאת יכולה לחזור אליכם רק ע"י הגשת דוח שנתי.

אבל, ושימו לב היטב, יש לבצע סימולציה קודם להגשת הדוח בכדי שלא יצא שכרכם בהפסדכם ופתאום תקבלו "מכתב תודה" ממס הכנסה עם בקשה לתשלום הפרשים. לצורך הסימולציה תוכלו להיעזר בקישור הבא באתר מס הכנסה.

 

ולסיום, כמה נקודות שחשוב לדעת:

  1. תיאום המס תקף לשנה אחת. בתחילת כל שנה יש לבצע תיאום מחודש, במידה ואתם נדרשים לכך.
  2. אם מסיבה כלשהיא לא ביצעתם עם תחילת השנה תיאום מס וניכו לכם מס בשיעור המקסימלי, תוכלו לבצע את תיאום המס בכל עת במהלך השנה, להעביר את האישורים מפקיד השומה אל המעבידים / המשלמים והם אמורים לבצע חישוב מחודש ולזכות אתכם במס העודף (אם ניכו).
  3. לאחר תום השנה, לא ניתן יהיה לבצע תיאום מס לשנים קודמות ואת יתרות המס שגבו מכם ביתר, תוכלו לקבל רק ע"י הגשת בקשה להחזר מס באמצעות הגשת דוח שנתי, וזאת במשך עד 6 שנים מתום שנת המס בגינה הנכם מבקשים את ההחזר.
  4. במקרים מסוימים יש גם לבצע תיאום דמי ביטוח לאומי. על כך במאמר אחר…

 

ואם עדיין נותרתם עם שאלות פתוחות ונקודות לא ברורות, אתם מוזמנים להיעזר גם בקישורים הבאים:

 

הדברים מובאים במאמר זה לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום לשון החוק, המלצה ו/או ייעוץ ואינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל נועץ. כל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן