דו"ח שנתי מקוצר לבעלי עסקים קטנים

בעלי עסקים קטנים זקוקים בדרך כלל ליועץ מס או רואה חשבון לצורך הכנת הדוח השנתי למס הכנסה וזאת בגלל מורכבותו הרבה של הדוח על שלל השדות, המספרים, הטפסים וההסברים המלווים אותו. בתחילת חודש יוני 2014, פרסמה נציבות מס הכנסה הודעה בדבר הקלה בחובת הדיווח המאפשרת למי שעומדים בקריטריונים לדווח בצורה פשוטה יותר.
דוח שנתי מקוצר למס הכנסה

בעלי עסקים קטנים בישראל העומדים בקריטריונים מסוימים יכולים להגיש דוח שנתי מקוצר על הכנסתם. השירות מיועד למי שהכנסתו ממקורות עסקיים ואישיים אינה עולה על 60,000 ₪ (נכון לשנת 2013), ועומדים בתנאים המפורטים בהערות ההסבר לטופס.

כדי להיות זכאים להגשת דוח שנתי מקוצר, על המגישים להיות בעלי הכנסה מעסק, מקצוע, עבודה, קצבאות, מענקי פרישה או הכנסה משוק ההון שממנה מנוכה מס מלא במקור. גם לבן זוגם עשויה להיות הכנסה מעבודה או קצבאות בלבד, שממנה נוכה מס מלא, או ללא הכנסה כלל. גם מי שמחזור העסקאות שלו משוק ההון אינו עולה על 2,522,000 ₪, או שסך הכנסתו החייבת אינו עולה על 651,600 ₪, רשאי להיות זכאי להגיש את הדוח המקוצר.

על המגישים לצרף מספר מסמכים לדו"ח, לרבות טפסים 106 ממקום עבודתם, טופס 867 להכנסה משוק ההון, העתק טופס 161 לפורשים מעבודה, אישורי קבלה מביטוח לאומי ואישור תשלומי פנסיה כמ"ש. "עמית עצמאי".

ניתן להגיש את הדוח באופן מקוון, להדפיס בשני עותקים, חתום, ובצירוף המסמכים הרלוונטיים. לחילופין, מי שאינו חייב בהגשת דו"ח מקוון יכול להוריד טופס 137, למלא את הפרטים הנדרשים, לחתום עליו ולצרף את המסמכים הרלוונטיים. יש להגיש את הדו"ח ואת המסמכים המצורפים למשרד השומה הנבחר בתיאום מראש במס הכנסה.

לאחר קבלתו, יעיין פקיד השומה בדוח ובנתונים שנמסרו, וישלח את הודעת השומה במכתב לכתובת המגורים של בעל העסק הרשומה במרשם האוכלוסין.

הלוגיקה העומדת מאחורי ההקלה היא שאותם בעלי עסקים העומדים בקריטריונים, ממילא אינם מגיעים לחבות במס (בהנחה כי הם זכאים לנקודות הזיכוי הרגילות…)
לפיכך החל מדוחות לשנת המס 2013, בעלי עסקים קטנים שכלל הכנסותיהם (כולל משכורות וכולל הכנסה מעסק) מגיעות עד 60 אלף ₪ (נכון לשנת המס 2013), יכולים לדווח על הכנסותיהם באמצעות דוח שנתי מקוצר.
הדוח השנתי המקוצר (שמספרו באינדקס הטפסים של מס הכנסה הוא 137) הינו בן עמוד אחד, מחליף את הטופס המוכר של הדוח השנתי המלא לעצמאי (1301) ומפשט את תהליך המילוי.

כמה עצות לניהול הכספים בעסק

בנוסף להתייעצות עם מומחים, ישנם מספר צעדים שבעלי עסקים קטנים יכולים לנקוט כדי לשמור על הכספים ולגדר את חובות המס שלהם. ראשית, חשוב לנהל רישום מדויק של כל ההכנסות וההוצאות לאורך השנה. זה יכול לעזור לך לעקוב אחר הביצועים הפיננסיים שלך, לזהות תחומים לשיפור, ולהבטיח שיש לך את כל התיעוד הדרוש כדי למלא את הדוח השנתי בצורה מדויקת.

שנית, חשוב להבין את חוקי המס והתקנות החלים על העסק שלך. זה כולל לא רק את הכללים הקשורים לדוח השנתי אלא גם את אלה הקשורים למע"מ, ביטוח לאומי, מיסי שכר והכנסה ומסים אחרים שעשויים לחול. בדרך זו תוכלו להימנע מטעויות יקרות ולמזער את חבות המס שלכם.

לבסוף, חשוב לתכנן מראש ולתקצב את תשלומי המס שלכם. זה יכול למנוע עומסים כלכליים בלתי צפויים ולהבטיח שיש לכם את הכספים הדרושים הפנויים כשמגיע הזמן לבצע תשלומים.

לסיכום, אפשרות הדוח השנתי המקוצר על הכנסה מהווה כלי חשוב עבור בעלי עסקים קטנים העומדים בקריטריונים לזכאות. על ידי הישארות מעודכנת, שמירה על רישומים מדויקים, התייעצות עם מומחים בעת הצורך ותכנון מראש, תוכל להבטיח עמידה בחוקי המס והתקנות, למזער את חבות המס שלכם ולהתמקד בהרחבת הפעילות העסקית שלכם.

קישור לדברי ההסבר של נציבות מס הכנסה.

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן