החוק לצמצום השימוש במזומן ואיך הוא ישפיע על העסק שלך

עסקאות לא מדווחות הנן, אם כן, מכת מדינה של ממש. בשביל להילחם בתופעה, אישרה הכנסת חוק המגביל את השימוש במזומנים בעסקאות. חוק זה מהווה שינוי משמעותי בתחום וכדאי שכבעלי עסקים, תהיו מודעים אליו ותדעו כיצד להיערך בהתאם.
חוק לצמצום השימוש במזומן

מצמצמים את המזומנים – מהו החוק לצמצום השימוש במזומן וכיצד הוא ישפיע על העסק שלך?

לא תמיד נעים לדבר על כך בקול, אולם ישנו סוד ידוע במדינתנו – והוא קיומן של עסקאות הנעשות בכסף מזומן, ממניעים שאינם בהכרח טהורים. על מנת לחמוק מתשלום מיסים מלא, בעלי עסקים רבים משתמשים במנוע המזומנים בשביל לגלגל עסקאות בכסף "שחור", שאינו מדווח. ההיקפים המדוייקים אינם ידועים אולם הערכות רשות המיסים מדברות על הפסדי הכנסה של בין ארבעים לחמישים מיליארד שח למדינה, כל שנה ושנה, כתוצאה מביצוע עסקאות לא מדווחות.

מהו חוק לצמצום השימוש במזומן?

על קצה המזלג, מטרת החוק הנה קביעת רף עליון לתשלום המותר במזומן בעסקאות, וקביעת מגבלות על שימוש בהמחאות.

 

להלן עיקרי החוק: (לנוסח החוק המלא, לחצו כאן)

  • לא ניתן לשלם תמורת ביצוע עסקה במזומן סכום העולה על 11 אלף שח, או סכום העולה על 10% מסך העסקה – הנמוך מבין השניים (לדוגמא, אם גובה העסקה הנו 20 אלף שח, לא ניתן לשלם במזומן יותר מאלפיים שח בלבד).
  • לא ניתן לרשום המחאה הניתנת תמורת ביצוע עסקה, ללא ציון שם המוטב עליה
  • לא ניתן להסב המחאה, מבלי ששם ומספר הזהות של המסב רשומים עליה

[בעסקה הנעשית בין צדדים שאינם עוסקים (עסקה כלכלית בין אנשים פרטיים), הסכום המינימלי יעלה ל 50 אלף שח וסכום האפשרי לרישום על המחאה ללא שם המוטב הינו 5 אלף שח.]

 

החוק קובע מספר הגדרות מחמירות לקביעות הנ"ל, למשל:

  • אין חשיבות לכך אם התשלום על העסקה או חלקה נעשה בתמורה שוות כסף במקום מזומן, עדיין ההגבלה תקפה גם על תקבול מסוג זה.
  • במכירת מספר נכסים, המחיר המצטבר של כל הנכסים לא ייחשב כמחירה של העסקה, אל אם כן סוכם במפורש על מכירתם בעת ובעונה אחת.
  • בעסקה מתמשכת המאופיינת במתן תשלומים תקופתיים, החוק יחול על כל תשלום ותשלום ולא רק על מחיר העסקה הכולל.

 

נוסף על אלו קובע החוק הגבלה בשימוש במזומן על שכר עבודה, תרומה או הלוואה, בדומה להגבלות שהוזכרו למעלה.

כמו כן קובע החוק הגבלה על מתן מתנה אשר גובהה עולה על 50 אלף שח – לא ניתן לתת יותר מסכום זה במזומן או סכום העולה על עשרה אחוז משווי המתנה הכולל – הנמוך מבין השניים.

[יש לציין כי ההגבלות אינן חלות על בני משפחה, למעט בעניין של שכר עבודה.]

 

הפרת החוק חושפת את המפר לקנסות ואף לעונש מאסר.

החוק ייכנס לתוקפו בראשון בינואר, 2019 ותינתן תקופת חסד (גרייס) של תשעה חודשים, בהם לא יוטלו קנסות על מפר החוק בפעם הראשונה.

 

החוק לצמצום השימוש במזומן והעסק שלכם

לאחר שהבנו מה מקיף החוק החדש, הגיעה העת להבין מה המשמעות מבחינתכם.

ראשית, אם אתם מבצעים עסקאות במזומן בהיקף גבוה – תצטרכו להתאים עצמכם למגבלות החוק ולשנות את אמצעי התשלום. מעבר למשמעות המיידית הזו, עליכם להתחיל לערוך מעקב מתועד אחר הוצאות והכנסות העסק שלכם ולהקפיד יותר על רישומן.

 

פועל יוצא של שינוי זה, הינו הגדלת התלות באמצעי התשלום הבנקאיים כגון כרטיסי אשראי, המחאות (הכוללות את רישום שם המוטב) או העברות בנקאיות. כמובן שהאינטרס של המדינה הוא לחייב אתכם לשלם באמצעים ברי מעקב ותיעוד, כאלו שלא ניתן לטשטש את עקבותיהם בזמן בדיקת רשויות המס.

אלו אינן חדשות טובות לכל בעלי העסקים. חלקכם אולי יופתע לקרוא זאת, אולם ישנו אחוז משמעותי מתושבי המדינה שכלל לא מחזיק כרטיס אשראי וחלק אחר אינו עושה שימוש בבנקאות דיגיטלית. למעשה, הערכת רשויות המס קובעת כי כשליש מהעסקאות בשוק העסקי בישראל נעשות במזומן. לאלו אשר רגילים לבצע עסקאות בשיטה זו – ולאו דווקא מרצון להסתיר דבר מרשויות המס, תדרש תקופת הסתגלות ושינוי אשר יכולה להיות מהותית עבור העסק.

 

כיצד החוק קשור להצלחת העסק שלכם?

אם הגעתם עד הלום במאמר ואתם חשים תסכול או כעס – אתם לא לבד. סביר להניח שעסקים רבים יצטרכו לעשות חישוב מסלול מחדש בכל הנוגע לאופן ביצוע העסקאות המאפיין את המחזור העסקי שלהם. מצד שני, ניתן לראות את השינוי הנ"ל כהזדמנות.

כמנהלי עסק, אתם רוצים לדעת כיצד העסק שלכם מתפקד, כמה הוא מרוויח וכמה הוא מפסיד. שימוש נרחב במזומנים ובעיקר – עבודה בשחור, מפריעה לבניית תוכנית עסקית לטווח הארוך. אי רישום של תוצאות העסק האמיתיות – לא עולה רק למדינה ביוקר, אלא בטווח הארוך, גם לעסק שלכם.

 

זה הזמן לערוך שינוי באופי ניהול הכספים של העסק, להתבונן למציאות בעיניים ולהבין כי הון שחור אינו יכול להיות יסוד לעסק חי ומצליח. שינוי כזה יכול להיות גם הזדמנות לבחינת ההתנהלות העסקית והניהולית שלכם ולביצוע שינוי אשר בסופו של דבר, יחזיר את העסק שלכם לדרך המלך ויעלה את רמת ההכנסות.

 

אלדר יועצים מלווה כשני עשורים בעלי עסקים לצמיחה והצלחה. במסגרת תהליכי ליווי וייעוץ פיננסיים, אנו נבנה יחד אתכם פתרונות המותאמים בדיוק לצרכי העסק שלכם, הכוללים גם את התאמת העסק לשינויים המתבקשים מהחוק החדש. צרו עמנו קשר לפגישת ייעוץ לא מחייבת.

 

* הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי ונועד למתן אינפורמציה כללית בלבד. אין באמור לעיל להוות חוות דעת חשבונאית או משפטית וכמובן אינו מכוון לפעילות או אי פעילות כלשהיא. הנוסח הקובע הוא לשון החוק עצמו. ט.ל.ח

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן