כבר לא שכיר? 10 טיפים לעצמאי המתחיל

סיימתם להיות שכירים. לפחות כרגע. אתם רוצים לייעץ, למכור שירות, לעשות חלטורה או שמא לפתוח עסק משלכם. זקוקים לטיפים ולהסברים איך מתמודדים עם הדיווח על ההכנסות לשלטונות המס? טוב, יש כמה אפשרויות.
10 טיפים לעצמאי המתחיל

הראשונה – והלא מומלצת, היא פשוט לא לדווח. למה לא מומלצת? כי היא נגד החוק, תגרום לכם לא לישון טוב בלילה ומעל לכל – בסופו של דבר אתם עלולים להיתפס ולשלם הרבה כסף. הרבה הרבה יותר מהמס שהייתם משלמים כחוק.

השנייה, שגם היא לא מומלצת, היא להוציא חשבונית דרך בן דוד / בן זוג / חבר וכו' שיש להם עסק משלהם. התהליך קל, הוא מוציא בשמכם את החשבונית ומעביר לכם את הסכום שקיבל פחות המס (המשוער) שהוא יצטרך לשלם על הכנסה זאת. פתרון זה אינו מקובל על רשויות המס שרוצות שכל אחד ידווח על הכנסותיו הוא.

בנוסף, אותו חבר / קרוב שעושה לכם טובה "נפגע" מהפעילות בגלל הגדלת המחזור (שעלול לחייב אותו במקדמות גבוהות יותר לביטוח לאומי ולמס הכנסה) ומפערי הון שעלולים להיווצר אם התהליך הזה רץ לאורך זמן…

בכדי לשמור על החוק, על הקרוב / חבר להוציא לכם תלוש משכורת ובאמצעותו לשלם לכם ואז אתם תשלמו את המס כחוק על הכנסותיכם.

הלאה.

הדרכים הבאות מאפשרות לכם להרוויח, לדווח ולישון טוב בלילה

הראשונה – לעבוד עם חברות שמוציאות חשבונית במקומכם ומנפיקות לכם תלוש שכר. הן גובות עמלה על השירות וחוסכות לכם את כל התקשורת עם מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. חוקי אבל עלולות להיות בעיות בעתיד מול ביטוח לאומי.

השנייה – לקבל תלוש משכורת מהלקוח / המעסיק החדש החד פעמי. בדרך כלל המעסיקים לא אוהבים את זה ואתם גם לא מצטיירים כרציניים אלא כחאפרים / פרילנסרים קטנים וחד פעמיים. בקיצור – חוקי אבל לא מצטייר טוב..

בשתי האפשרויות שפירטתי עד כה – אל תשכחו לבקש תלוש משכורת כדין ובתום השנה את טופס 106 המציין את כלל ההכנסות שקיבלתם.

האפשרות הרביעית היא חשבונית עצמית. חשבונית עצמית הוא מצב בו העסק שמעסיק אתכם מוציא בשמכם חשבונית לרשויות המס  וכך פותר לכם את הצורך בדיווח למע"מ ומס הכנסה. עדיין נותר הביטוח הלאומי ובכל מקרה אתם צריכים להביא אישור על ניכוי מס במקור (ארחיב עליו בהמשך). הפתרון אפשרי במקרים מסוימים ובד"כ אינו אהוב על הלקוח כי דורש התעסקות בהנהלת החשבונות שלו (ויקר מאוד כשמדובר במלכ"ר). במקרה זה אל תשכחו לבקש בתום שנה אישור על תשלומים לספקים שיהווה את הבסיס לדיווח שלכם בדוח האישי (במידה ואתם חייבים בדיווח).

האפשרות החמישית היא להירשם כחוק ולהוציא חשבונית.

במידה ואתם רואים את עצמכם כבעלי עסק לאורך זמן – זהו הפתרון הנכון.

עם זאת, יש לשקול האם כדאי להיות עוסק פטור או עוסק חייב. ההבדלים הם במחזור הפעילות השנתי, בסוג העסק וביכולת לקזז את מע"מ התשומות. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום.

כמה הערות למקרה והחלטתם לפתוח תיק ברשויות:

  • את הפתיחה יש לעשות בכל אחת מהרשויות בנפרד – מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
  • כיוון שפתיחת התיקים היא תהליך משמעותי, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע טרם קבלת ההחלטה ולהיעזר בו לפתיחת התיקים.
  • יש לזכור כי התהליך צריך להיעשות נכון והוא מלווה בדיווחים שונים שידרשו מאותו רגע הלאה (דיווח חודשי / דו חודשי, הצהרת הון, ועוד).
  • אפשר לקבל הכנסות כעצמאי, עד גבול מסוים, גם במקביל לקבלת דמי אבטלה. מידע נוסף תוכלו למצוא במאמר שכתבתי בנושא דמי אבטלה.

והערה אחרונה לגבי תיאום מס:

מטרת תיאום המס היא לדאוג שתשלמו את המס שאתם נדרשים, לפי מדרגות המס הקבועות בחוק. את התיאום תדרשו לבצע במשרדי מס הכנסה או באמצעות האינטרנט. אתם מוזמנים לעיין במאמר שכתבתי בנושא עובר החברים באתר הרובין הוד – "מדריך תיאום מס – איך עושים את זה ולמה זה כל כך חשוב".

דרך אגב –  גם הביטוח הלאומי דורש לבצע "תיאום דמי ביטוח" כאשר יש הכנסות מכמה מקורות הכנסה.

ואם החלטתם לצאת לדרך חדשה, 10 טיפים לעצמאי המתחיל:

  1. בניית עסק חדש לוקחת בממוצע כשנתיים.
  2. לפני שפותחים את העסק, שווה לתכנן ולבחון. גם כאן כדאי להיעזר בבעל מקצוע.
  3. על תסתמכו רק על הפיצויים שקיבלתם ממקום העבודה כמקור מימון לעסק החדש. הם אמורים לשמש לכם רשת ביטחון לכלכלת המשפחה, ולא דיברנו עדיין האם זה בכלל חכם למשוך אותם…
  4. במהלך פיתוח העסק, סביר שתדרשו לבצע שינוי בכלכלת המשפחה. כל מיני הוצאות ששולמו קודם על ידי המעביד, יוצאות עכשיו מחשבון הבנק שלכם (אחזקת רכב, טלפון, אינטרנט, ביטוחים, עיתון יומי ועוד…)
  5. יכול להיות שנדרש לבצע שינוי בהחזר החודשי של המשכנתא שהרי יש פחות כסף פנוי כרגע.
  6. האם נשאר כסף לחיסכון? מה עם ביטוח אובדן כושר עבודה? ביטוח החיים? תשלומים לפנסיה?
  7. נטוורקינג, נטוורקינג ושוב נטוורקינג. חשוב מאוד – גם אם אתם מחליטים להמשיך להיות שכירים.
  8. שותף עסקי היא לא מילה גסה. זה מאפשר לחשוב מחוץ לקופסה (שלכם) ולעבוד בשניים עם תוצאות של שלושה…
  9. יועץ עסקי מנוסה ונבון, יכול לקצר לכם את הדרך ע"י סיוע בניהול והכוונה נכונה של הרבה תהליכים – גם בבניית העסק, גם בכלכלת המשפחה, גם בנטוורקינג וגם בבנייה של המותג שלכם.
  10. ונקודה אחרונה וחשובה מאוד – ללא תמיכה מבן/בת הזוג התהליך יהיה קשה ולעיתים בלתי אפשרי. חשוב לעשות תיאום ציפיות בין בני הזוג ולוודא רוח גבית אוהדת ומפרגנת :-)[

אתם רוצים להצליח יותר ? בואו נדבר

אם אתם מעוניינים לקחת את העסק שלכם כמה צעדים קדימה, מעוניינים לעבוד נכון יותר ולהרוויח הרבה יותר, לעשות "סדר" בעסק ולהתחיל להצליח כמו שמגיע לכם, בואו נדבר.

צרו קשר לפגישת ייעוץ ראשונית ולא מחייבת. איל דרורי, אלדר יועצים – 052-3588322

לקבלת עצה או לקביעת פגישת היכרות, צרו קשר!

אודות אלדר יועצים

אנו, באלדר יועצים, מומחים במתן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים, עמותות וחברות, באמצעות פתרונות עסקיים וכלים מקצועיים שיאפשרו לכם להצליח בעתיד ללא עזרתנו…
עוד אודותינו

קטגוריות

מאמרים אחרונים

דילוג לתוכן